Vastustuskykyä varautumalla

30.10.2020 – Ajankohtaista

Mitä on uusi normaali? Korona on asettanut arjellemme poikkeukselliset raamit, ja vallitsevasta tilanteesta on tullut arkea, jonka muuttuviin ohjeistuksiin sekä suosituksiin on varauduttava huolella. Onneksi me kotikatulaiset olemme turvallisuuden ja suojautumisen konkareita – sekä tottuneita työssämme nopeaa reagointia ja ripeää ratkaisukykyä vaativiin haasteisiin.


– Kiinteistöhuollon arki tarkoittaa suunnittelua, ennakointia ja erilaisiin olosuhteisiin asiakas- ja tapauskohtaisesti mukautumista. Vaikka korona on toki taivuttanut käytäntöjä uusiin uomiinsa, niin voisin sanoa koko henkilöstömme olevan erityisosaajia juuri turvallisuutta ja toimintavarmuutta lisäävien ohjeiden omaksumisessa, kiittelee Kotikadun turvallisuuspäällikkö Antti Mäkinen.

Niin asiakkaidemme kuin henkilöstömme turvallisuus, mukaan lukien viruksen leviämisen ehkäiseminen, on lähtökohta Kotikadun toiminnalle. Keväällä kriisin alkumetreillä käynnistimme valmiusryhmän, jonka tehtävä on ennakoida, tiedottaa, tehdä tarvittavia hankintoja ja seurata tiedotuskanavia sekä ohjeistaa työtämme THL:n ja työterveyshuollon viimeisimpiin suosituksiin mukautuen.

– Valmiusryhmän kanssa olemme ohjeistaneet henkilöstöämme toimimaan poikkeustilanteessa ja kertoneet asiakkaillemme toimistamme. Työohjeita on syntynyt useita ja niiden päivittäminen kuuluu olennaisena osana valmiusryhmän tehtäviin. Olemme esimerkiksi listanneet, mitä suojavarusteita tulee pukea erityistilanteissa normaalien työvaatteiden, käsineiden, kasvomaskien ja suojalasien lisäksi. Pyrimme juuri nyt välttämään turhia kohtaamisia, joten varikkokokoontumisia ei pidetä, varustetäydennykset tehdään porrastetusti ja kommunikointia puhelimitse on lisätty. Lähes kaikki tarvittavat palaverit hoidamme tällä hetkellä puhelimitse sekä erilaisia etäyhteyksiä hyödyntäen, Antti avaa ennaltaehkäiseviä järjestelyjä.

Asiaa asuntoon?

Vaikka keväällä asunnoissa hoidettiin ensisijaisesti vain akuuteimmat työt, niin huoli pois; olemme pystyneet välttämään töiden ruuhkautumisen. Tiedämme, että kotikäynnin siirtäminen ei aina ole vaihtoehto eikä ongelmia kannata turhaan pitkittää, joten kaikki palvelumme toimivat korontilanteesta huolimatta normaalisti – asiakkaidemme toiveita kunnioittaen sekä turvallisuus huomioiden molemmin puolin.

– Kotikäyntien huoltopyynnöt suosittelen tekemään verkossa, sähköpostitse tai soittamalla. Samassa yhteydessä kannattaa kertoa, jos on tarvetta erityisille varotoimenpiteille, kuten esimerkiksi tiettyjen tilojen välttämiselle tai erityissuojalle turvaamaan riskiryhmään kuuluva henkilö, Antti muistuttaa.

– Normaaliin käytäntöömme kuuluu huolehtia hyvästä hygieniasta, suojainetiketistä, työssä syntyneen jätteen siivouksesta sekä välineidemme huolellisesta puhdistamisesta. Eli teemme taatusti aina ja joka kerta parhaamme kaikenlaisen altistuksen välttämiseksi.

Turvallista avain- ja asiakaspalvelua

Sähköisen palvelun rinnalla asiakaspalvelupisteemme ovat auki tuttuun tapaan. Paikan päällä voi hoitaa mm. avainten luovutuksia sekä palautuksia. Turvataksemme sekä tekijät että asiakkaamme käytämme pisteillämme kasvomaskeja, käsidesiä ja ruokakaupan kassoilta tutuiksi tulleita suojapleksejä.

Osassa toiminta-alueistamme asiakaskiinteistöjemme avainsäilytyksestä huolehtii pääosin Abloy Cliq -putkilukkojärjestelmä, joka varmistaa avainturvallisuuden pysymisen samalla tasolla mahdollisista henkilövaihdoksista huolimatta.

– Putkilukot, eli kiinteistöjen seinään upottamalla asennettavat säilöt, ovat myös ehdottomasti hygieenisin tapa hoitaa avaintenhallintaa. Putkilukkojen avulla avaimet eivät kierrä huoltomiesten kädestä toiseen, eikä niitä myöskään tarvitse erikseen noutaa toimistolta tai varikolta oven avaamiseksi, Antti tarkentaa.

Sijaisjärjestelmällä vahvat hartiat

Kotikadun paikallisuus ja toimintakulttuuri, jossa kollegoita jeesitään yli yksikkörajojen varmistaa luotettavan sijaisjärjestelmän. Tarvittaessa järjestelyt kestävät useita poikkeustilanteita tai poissaoloja samanaikaisestikin ilman, että rutiinit häiriintyvät.

– Lisäksi meillä on tukena laaja verkosto alihankkijoita, jotka tuntevat kohteemme ja pystyvät tarjoamaan päteviä käsipareja avuksi lyhyelläkin varoitusajalla. Myös työnjohtomme on kenttätyön taitavaa, joustavaa ja jouhevaa porukkaa, joka ei emmi tarttua harjan varteen tilanteiden niin vaatiessa.

Koronasta on Kotikadulla myös otettu opiksi. Aikaisempaa enemmän hyödynnämme joustavia työaikoja sekä teemme töitä vuoroissa, jotta henkilöstömme pystyy järjestämään arkea kuormittavat tilanteet mm. lasten potiessa nyt jyllääviä kausiflunssia.

– Erityisen otettu olen työntekijöidemme sitoutuneisuudesta sekä asiakkailtamme tulleesta positiivisesta palautteesta niin viestinnän kuin toimintavarmuutemmekin osalta. Parasta lääkettä ja vastustuskykyä koronan selättämiseen syntyy avoimella,  tiiviillä yhteistyöllä ja tietenkin tarkalla hygienialla, siivouksella sekä työohjeiden noudattamisella, Antti toteaa.

Asukaskohteidemme ylläpitosiivouksissa kiinnitämme erityistä huomiota ovenkahvoihin, kaiteisiin, valokatkaisijoihin sekä vesihanojen että käyttämiemme välineiden huolelliseen puhdistamiseen. Jos tarvitset käsidesiautomaatteja rappuun, erityispesuja tai tehostettua siivousta varmistamaan taloyhtiöiden yleisten tilojen puhtaus – katso sinua palveleva huoltoyksikkö ja soita, riennämme avuksesi!

Jaa artikkeli