Usein kysyttyjä kysymyksiä
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia arjen pulmiin, joiden tiimoilta meihin ollaan usein yhteydessä. Saatat siis löytää alta kaikkein nopeimmat neuvot myös itseäsi askarruttavaan kysymykseen.

Muista, että voit olla meihin aina yhteydessä sähköisten asiointilomakkeittemme kautta tai ottamalla yhteyttä paikalliseen Kotikadun asiakaspalveluun. Jos asiasi on kiireetön, suosittelemme sähköistä asiointia, joka on käytössäsi kellon ja kalenterin ympäri. Kiireellisissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Tarkempaa tietoa taloyhtiön huolto- ja kunnossapitovastuista löydät vastuunjakotaulukosta.

Keräsimme kysymyksiä ja vastauksia liittyen kiinteistöhuoltoon ja koronaan, löydät ne täältä.

Avaimet, lukitus, ovet ja ovenavaukset

  • Kadotin kotiavaimeni ja/tai tarvitsen uuden avaimen. Miten toimin?

    Jos olet asunnon omistaja (osakas), käynnistyy uuden avaimen tilausprosessi ottamalla yhteyttä kiinteistön avainhallinnasta vastaavaan tahoon. Kiinteistön avainhallinta on yleensä sen isännöitsijän vastuulla, mutta joissain tapauksissa avainhallinnasta huolehdimme me.

    Varsinainen uuden avaimen tilaaminen ja sen toimittaminen asukkaalle tapahtuu aina taloyhtiön avainhallinnasta vastaavan tahon toimesta. Jos tilauksen tekee Kotikatu, se tiedottaa asiasta myös isännöitsijälle.

    Huomaathan, että korvaavan uuden avaimen tai lisäavaimen tilaaminen vaatii yleensä myös asunnon omistajan (osakkaan) hyväksynnän. Jos siis olet asunnossasi vuokralla, ota ensin yhteys vuokranantajaan, jotta uuden avaimen tilaaminen saadaan vireille.

    Jos et ole varma, kuka vastaa oman kiinteistösi avainhallinnasta, ota yhteys isännöitsijään tai Kotikadun asiakaspalveluun.

  • Pudotin kotiavaimeni hissikuiluun. Miten toimin?

    Jos avain tipahtaa vahingossa hissikuiluun, on oikea osoite yhteydenotolle hissin ylläpidosta vastaava yhtiö. Jollei hissiyhtiön yhteystiedot/päivystysnumero ole syystä tai toisesta hississä tai taloyhtiön ilmoitustaululla esillä, voi niitä kysyä myös Kotikadun asiakaspalvelusta. Haluttaessa myös Kotikadun asiakaspalvelu voi olla asukkaan puolesta yhteydessä hissiyhtiöön.

    Huomaathan, että hissiyhtiöstä tilattu erillinen ”avaintenpelastuskäynti” laskutetaan aina avainten pudottajalta. Veloituksetta avaimet voidaan koittaa noukkia kuilusta hissiin kohdistuvan muun huolto- tai tarkistuskäynnin yhteydessä.

  • Asuntoni ovi ei sulkeudu kunnolla tai siinä on muuta vikaa. Miten toimin?

    Asunnon ulko-ovien huolto ja kunnossapito ovat taloyhtiön vastuulla ja niissä ilmenevistä vioista on hyvä ilmoittaa suoraan Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön.

    Sisäovien, myös ulko- ja parvekeovien väliovet, huolto- ja kunnossapitovastuu on osakkaalla. Kotikadun huoltoyksikkö tai Catevan korjausrakentamisen ammattilaiset voivat kuitenkin tarvittaessa huolehtia myös näiden ovien korjauksesta ja huollosta, mutta toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset laskutetaan erikseen osakkaalta. Pyydä tarjous työstä paikallisesta Kotikadun yksiköstäsi.

    Jos vuokralla asuva henkilö havaitsee asunnon sisäovissa vikaa, kannattaa asiasta ilmoittaa aina ensin vuokranantajalle korjaustoimenpiteistä sopimista varten.

  • Talon ulko-ovi ei lukitu kunnolla tai se ei muuten toimi oikein. Kenelle ilmoitan asiasta?

    Talon ulko-ovet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa Kotikadun paikalliseen asiakaspalveluun.

  • Mitä ovenavauspalvelu maksaa ja kenelle ovi voidaan avata?

    Arkisin klo 7–16 tehtävät ovenavaukset tehdään Kotikadun yksiköissä pääsääntöisesti veloituksetta, mutta asia kannattaa tarkistaa huoltoyksikkömme sivulta täältä. Oven avaus veloitetaan avauksen pyytäjältä.

    Asunnon ovi voidaan avata huoltoyhtiön toimesta ainoastaan henkilölle, joka on talossa kirjoilla. Tästä syystä asukkaiden on hyvä huolehtia muuttoilmoituksen tekemisestä kiinteistöhuoltoon heti sisään muuton yhteydessä.

    Jos henkilö ei ole ilmoittanut tietojaan talonkirjaan ja toivoo oven avausta, voidaan tietyissä tilanteissa asia selvittää myös Digi- ja väestötietovirastosta (ent. väestörekisterikeskus) tai muita asiakirjoja (vuokrasopimus tai kauppakirja) käyttäen.

    Huomaathan, että avauksen pyytäjän on pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä avauksen yhteydessä esim. ajo- tai henkilökortilla.

Asukastaulu

  • Miten saan nimeni oveen ja asukastaululle?

    Nimen vaihtaminen tai lisääminen oman asunnon oveen ja talon ulko-oven vieressä sijaitsevaan nimitauluun tapahtuu kaikkein helpoimmin verkkosivuiltamme löytyvän muuttoilmoituksen välityksellä. Sähköisellä lomakkeella kysytään kaikki tarvittavat tiedot myös virallisen talonkirjan päivittämiseksi. Kotikatu tekee muuttoilmoituksen saatuaan automaattisesti työpyynnön huoltomiehelle, joka suorittaa nimen vaihdon.

    Jos olet vanha asukas ja nimesi on muuttunut, voit ilmoittaa uudet tiedot myös ottamalla sähköpostilla tai puhelimitse yhteyttä paikalliseen Kotikadun yksikköön.

Saunavuorot ja autopaikat

  • Miten varaan saunavuoron?

    Saunavuorovarausten ylläpidosta huolehtii tavallisesti joko isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Monessa taloyhtiössä on saunavuorojen varauslista ja ohjeet vuorojen varaamiseen talon yleisen ilmoitustaulun yhteydessä.

    Jos et ole varma, kenen vastuulla saunavuorovarausten ylläpito on tai miten varaus tehdään, voit olla yhteydessä myös Kotikadun paikalliseen yksikköön. Me neuvomme mielellämme asiassa eteenpäin.

  • Miten saan autopaikan?

    Autopaikkojen varaaminen tapahtuu useimmissa taloyhtiöissä jonotuslistan kautta. Uuden autoilevan asukkaan on hyvä ilmoittautua listalle heti muuton yhteydessä. Käytännössä autopaikan saa, kun sellainen vapautuu esimerkiksi vanhan asukkaan poismuuton yhteydessä.

    Huomaathan, että erityisesti taloyhtiöissä, joissa osakkaat ovat suurelta osin myös asukkaita, saattaa jonotusajat olla joskus pitkiä. Lisäksi tietyissä taloissa, joissa on autopaikkoja saatavilla vain vähän, saattaa olla käytössä erilaisia käytäntöjä autopaikkojen myöntämiseen liittyen. Näitä ovat esimerkiksi yhden paikan -sääntö sekä asuvien osakkaiden etuoikeus autopaikan saamiseen vuokralaisiin nähden.

    Lisätietoa taloyhtiön autopaikkakäytännöistä löytyy tavallisesti taloyhtiön yleiseltä ilmoitustaululta. Jos kaipaat lisätietoja, voit olla yhteydessä myös meihin, Kotikadun paikalliseen yksikköön.

Ilmastointi ja lämmitys

  • Miksi asunnossani on kylmä?

    Yleisin syy huoneiston viileyteen on lämmityspatterin termostaatin väärä asento: termostaatti on esimerkiksi saattanut unohtua kiinni lämmityskauden alkaessa eikä patteri tästä syystä lämpene ja lämmitä asuntoa. Asukas voi itse avata patterin termostaatin kiertämällä sitä vastapäivään auki-asentoon. Myös Kotikadun huolto avustaa termostaatin avaamisessa tarvittaessa. Jos patteri lorisee ja pysyy viileänä termostaatin avaamisesta huolimatta, se pitää ilmata Kotikadun huollon toimesta.

    Joskus lämmityspatteri ei lämmitä asuntoa oikein, koska sen eteen on asetettu sohva tai muu raskas huonekalu, joka estää lämmön nousemisen patterista asuntoon. Myös verhot patterin edessä voivat heikentää laitteen lämmitystehoa. Lämmityspatteri toimii kaikkein tehokkaimmin silloin, kun ilma pääsee termostaattiin ja virtaamaan vapaasti patterin läpi.

    Asunto saattaa joskus tuntua viileältä myös auki unohtuneen ikkunan tai huonokuntoisten ikkunan tiivisteiden vuoksi. Ikkunoiden ja ovien tiivisteet on hyvä tarkastaa säännöllisesti ja etenkin lämmityskauden alkaessa. Varsinkin useasti avattavien tuuletusikkunoiden tiivisteet ovat kovalla rasituksella. Jos tiivisteet ovat hapertuneet tai ne ”repsottavat”, ne kannattaa uusia. Sisäpuitteen tiivisteen uusiminen on osakkaan vastuulla, mutta Kotikatu voi tehdä korjauksen erikseen laskutettavana työnä. Pyydä tarjous paikallisesta Kotikadun yksiköstäsi.

    Huomaathan, että erityisesti uusissa rakennuksissa lämmitysjärjestelmän toiminta perustuu monesti ulkoilman vallitsevaan lämpötilaan. Näissä kohteissa asuntokohtainen lämpötila nousee ja laskee automaattisesti ulkolämpötilan vaihteluiden mukaisesti ja lämmityksen/viilennyksen vaikutus saattaa tuntua vasta viiveellä.

    Löydät lisää vinkkejä ja ohjeita lämmitykseen liittyen myös Asukkaan energiansäästövinkit -sivulta.

  • Ilmastointi pitää poikkeavaa ääntä/ulinaa. Miten toimin?

    Kannattaa ottaa yhteys asiakaspalveluumme, niin selvitetään äänen syy.

    Joskus asunnon huoneistokohtaisen ilmastointilaiteen suodatin saattaa olla niin likainen, että se kuormittaa konetta ja pitää siksi tavallisesta poikkeavaa häiritsevää ääntä. Näissä tilanteissa on hyvä tehdä meille huoltopyyntö, niin huolehdimme suodattimen vaihdosta ja laitteen huollosta mahdollisimman pian.

Talon yleiset tilat ja ulkotilat

Tapaturmat, vahingot, tuholaiset ja häiriötilanteet

  • Havaitsin vesivahingon. Miten toimin?

    Vahingon laajuus määrittelee toimintatavan ja kenelle tilanteesta ensimmäisenä ilmoitetaan: hätäkeskus, isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Mikäli on mahdollista, estä vahingon huomattuasi lisävahinkojen syntyminen.

    Ilmoitus kannattaa tehdä ns. matalalla kynnyksellä, eli jos vesivahingon mahdollisuus käy edes mielessä, on asiasta hyvä tehdä ilmoitus.

    Tärkeää on, että vesivahinkoihin liittyvistä havainnosta ilmoitetaan aina puhelimitse Kotikadun asiakaspalveluun tai päivystysaikoina oman huoltoyksikön päivystysnumeroon. Näin tilanteeseen voidaan reagoida sen edellyttämällä tavalla mahdollisimman nopeasti, varmasti ja tehokkaasti.

  • Minulle sattui tapaturma/liukastuminen taloyhtiön yleisissä tiloissa tai pihalla. Miten toimin?

    Terveyttä, henkeä tai omaisuutta uhkaavissa tilanteissa tulee aina ottaa ensisijaisesti yhteyttä isännöitsijään tai hätäkeskukseen tilanteen vaatimalla tavalla. Mikäli tieto tapahtuneesta on meille tarpeellinen, yleensä se tulee tietoomme isännöitsijän kautta. Voit toki ilmoittaa tapahtuneesta myös asiakaspalveluumme, jos asiassa tarvitaan meidän apuamme.

  • Naapurini metelöi tai aiheuttaa muuten häiriötä asumiselleni yöaikaan. Miten toimin?

    Erilaisten asumisen häiriötilanteiden selvittäminen, kuten yöllisen metelöinnin rauhoittaminen, ei lähtökohtaisesti kuulu Kotikadun tehtäviin. Jos asumisesi häiriintyy, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle ja tilanteen vaatimalla tavalla hätäkeskukseen. Asioita voi koittaa selvittää myös yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa.

  • Kellariin/pyöräsuojaan/autohalliin on murtauduttu. Miten toimin?

    Tilanteen mukaan murrosta ilmoitetaan isännöitsijälle tai poliisille, jotka antavat tarkemmat toimintaohjeet.

    Murtojäljistä kannattaa ottaa valokuva heti tuoreeltaan niiden havaitsemisen yhteydessä. Kuva sujuvoittaa usein asian selvittämistä sekä tilanteen edellyttämien korjaustoimenpiteiden toteuttamista.

  • Asunnossani on sokeritoukkia tai muita tuholaisia. Miten toimin?

    Sokeritoukat ovat suomalaisissa kodeissa ja keittiöissä melko yleinen riesa, ja niiden vähäinen esiintyminen ei edellytä laajamittaisia toimenpiteitä (esim. myrkytys). Jos sokeritoukkia esiintyy vain paikallisesti, kannattaa aluksi siivota keittiön kuiva-ainekaapit ja tappaa toukat kaatamalla kiehuvaa vettä keittiön viemäriin. Veden kaataminen kannattaa toistaa säännöllisesti, alkuun viikoittain ja myöhemmin kuukausittain, kunnes toukkia ei enää esiinny. Jos sokeritoukkia on todella paljon ja niitä esiintyy runsaasti myös taloyhtiön muissa asunnoissa, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle, joka päättää mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymisestä.

    Jos asunnossa esiintyy jotain muita tuholaisia, kuten koiperhosia tai luteita, on asiasta hyvä ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön. Jos tuholaisia on runsaasti ja niitä esiintyy useammassa paikassa, voi asiasta olla suoraan yhteydessä myös taloyhtiön isännöitsijään.

Kodinkoneet ja valaisimet sekä niiden asennustyöt

  • Asensin valaisimen, mutta se ei toimi. Mitä voin tehdä?

    Jos esimerkiksi asunnon kattoon asennettu uusi valaisin ei heti tunnu toimivan, kannattaa koittaa selvittää onko vika valaisimessa vai pistorasiassa. Toisin sanoen valaisinlaitteen toiminnan voi tarkistaa toisessa pistorasiassa (jossa muut valaisimet toimivat) ja pistorasian toiminnan voi koestaa toisella valaisimella.

    Jos vika löytyy pistorasiasta, kuuluu sen korjaaminen taloyhtiön vastuulle. Tällöin asiasta voi ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön, joka ohjaa työpyynnön eteenpäin Catevan sähkömiehelle.

  • Mistä saan apua pyykin- tai astianpesukoneen asennukseen?

    Kodinkoneiden asennukset eivät kuulu asuintalojen kiinteistönhuollon piiriin ja ne ovat käytännössä aina osakkaan/asukkaan omalla vastuulla. Kotikadun huolto voi kuitenkin tarvittaessa asentaa laitteita erikseen laskutettavina töinä. Pyydä tarjous paikallisesta Kotikadun yksiköstäsi.

  • Kylpyhuoneen peilikaapissa olevat pistorasiat ja kaapin valaisin eivät toimi. Mitä voin tehdä?

    Kylpyhuonekalusteissa kuten peilikaapeissa on usein sisäänrakennettu vikavirtasuoja, joka voi laueta esimerkiksi virtapiikin seurauksena. Tällöin peilikaapin kiinteät pistorasiat ja valaisin eivät välttämättä toimi. Asukas voi tehdä vikavirtasuojan ”nollaamisen” itse: se tapahtuu painamalla pistorasioiden läheisyydestä löytyvää, usein punaisella tai keltaisella huomiovärillä korostettua painiketta.

    Jos peilikaapin loisteputkivalaisin ei toimi, saattaa vika olla loisteputken käyttöikänsä lopussa olevassa sytyttimessä. Tästä syystä loisteputkityyppisten valaisimien putki ja sytytin on hyvä vaihtaa uusiin aina yhtä aikaa.

Asiointi Kotikadun kanssa

  • Milloin Kotikadun päivystys palvelee?

    Kotikadun päivystysnumero palvelee aina arkisin klo 16–07 sekä viikonloppuisin ja pyhinä kaikkina aikoina. Löydät oman alueesi huoltoyksikön päivystysnumeron täältä. 

    Huomioithan, että päivystykseen suositellaan ottamaan yhteyttä ainoastaan kiireellisissä tilanteissa, jotka vaativat kiinteistöhuollon välitöntä reagointia. Esimerkiksi vesivahinkotilanteissa tai jos tarvitset nopeasti asuntosi oven avausta, ota yhteys päivystyksemme. Kiireettömät huoltopyynnöt voit tehdä 24/7 täällä. 

  • Miten voin olla yhteydessä Kotikatuun?

    Kotikatuun voi olla yhteydessä monella eri tavalla: puhelimitse, sähköpostilla, verkkolomakkeella tai Facebook-sivun kautta tai piipahtaa asiakaspalvelupisteellämme. Löydät oman alueesi huoltoyksikön yhteystiedot ja päivystysnumeron tältä sivulta.

    Verkkolomakkeilla, sähköpostitse tai Facebook-sivun kautta lähetettyjä yhteydenottoja ja huoltopyyntöjä käsitellään arkisin klo 7–16. Jos asia on kiireellinen, kannattaa asiakaspalveluun tai päivystykseen ottaa yhteyttä aina puhelimitse. Näin varmistutaan siitä, että tilanteeseen voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

    Tiesithän, että Kotikadun kanssa voi asioida myös perinteiseen tapaan piipahtamalla paikan päällä asiakaspalvelupisteissämme. Katso osoitetiedot ja aukioloaikamme yksikkökohtaisesti tästä – tervetuloa!