x Kotikatu

Siirry sivustolle

Usein kysyttyjä kysymyksiä
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia arjen pulmiin, joiden tiimoilta meihin ollaan usein yhteydessä. Saatat siis löytää alta kaikkein nopeimmat neuvot myös itseäsi askarruttavaan kysymykseen.

Muista, että voit olla meihin aina yhteydessä sähköisten asiointilomakkeittemme kautta tai ottamalla yhteyttä paikalliseen Kotikadun asiakaspalveluun. Jos asiasi on kiireetön, suosittelemme sähköistä asiointia, joka on käytössäsi kellon ja kalenterin ympäri. Kiireellisissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Tarkempaa tietoa taloyhtiön huolto- ja kunnossapitovastuista löydät vastuunjakotaulukosta.

  • Miten varaan saunavuoron?

    Saunavuorovarausten ylläpidosta huolehtii tavallisesti joko isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Monessa taloyhtiössä on saunavuorojen varauslista ja ohjeet vuorojen varaamiseen talon yleisen ilmoitustaulun yhteydessä.

    Jos et ole varma, kenen vastuulla saunavuorovarausten ylläpito on tai miten varaus tehdään, voit olla yhteydessä myös Kotikadun paikalliseen yksikköön. Me neuvomme mielellämme asiassa eteenpäin.

  • Miten saan autopaikan?

    Autopaikkojen varaaminen tapahtuu useimmissa taloyhtiöissä jonotuslistan kautta. Uuden autoilevan asukkaan on hyvä ilmoittautua listalle heti muuton yhteydessä. Käytännössä autopaikan saa, kun sellainen vapautuu esimerkiksi vanhan asukkaan poismuuton yhteydessä.

    Huomaathan, että erityisesti taloyhtiöissä, joissa osakkaat ovat suurelta osin myös asukkaita, saattaa jonotusajat olla joskus pitkiä. Lisäksi tietyissä taloissa, joissa on autopaikkoja saatavilla vain vähän, saattaa olla käytössä erilaisia käytäntöjä autopaikkojen myöntämiseen liittyen. Näitä ovat esimerkiksi yhden paikan -sääntö sekä asuvien osakkaiden etuoikeus autopaikan saamiseen vuokralaisiin nähden.

    Lisätietoa taloyhtiön autopaikkakäytännöistä löytyy tavallisesti taloyhtiön yleiseltä ilmoitustaululta. Jos kaipaat lisätietoja, voit olla yhteydessä myös meihin, Kotikadun paikalliseen yksikköön.

  • Miten saan nimeni oveen ja asukastaululle?

    Nimen vaihtaminen tai lisääminen oman asunnon oveen ja talon ulko-oven vieressä sijaitsevaan nimitauluun tapahtuu kaikkein helpoimmin verkkosivuiltamme löytyvän muuttoilmoituksen välityksellä. Sähköisellä lomakkeella kysytään kaikki tarvittavat tiedot myös virallisen talonkirjan päivittämiseksi. Kotikatu tekee muuttoilmoituksen saatuaan automaattisesti työpyynnön huoltomiehelle, joka suorittaa nimen vaihdon.

    Jos olet vanha asukas ja nimesi on muuttunut, voit ilmoittaa uudet tiedot myös ottamalla sähköpostilla tai puhelimitse yhteyttä paikalliseen Kotikadun yksikköön.

  • Miksi asunnossani on kylmä?

    Yleisin syy huoneiston viileyteen on lämmityspatterin termostaatin väärä asento: termostaatti on esimerkiksi saattanut unohtua kiinni lämmityskauden alkaessa eikä patteri tästä syystä lämpene ja lämmitä asuntoa. Asukas voi itse avata patterin termostaatin kiertämällä sitä vastapäivään auki-asentoon. Myös Kotikadun huolto avustaa termostaatin avaamisessa tarvittaessa. Jos patteri lorisee ja pysyy viileänä termostaatin avaamisesta huolimatta, se pitää ilmata Kotikadun huollon toimesta.

    Joskus lämmityspatteri ei lämmitä asuntoa oikein, koska sen eteen on asetettu sohva tai muu raskas huonekalu, joka estää lämmön nousemisen patterista asuntoon. Myös verhot patterin edessä voivat heikentää laitteen lämmitystehoa. Lämmityspatteri toimii kaikkein tehokkaimmin silloin, kun ilma pääsee termostaattiin ja virtaamaan vapaasti patterin läpi.

    Asunto saattaa joskus tuntua viileältä myös auki unohtuneen ikkunan tai huonokuntoisten ikkunan tiivisteiden vuoksi. Ikkunoiden ja ovien tiivisteet on hyvä tarkastaa säännöllisesti ja etenkin lämmityskauden alkaessa. Varsinkin useasti avattavien tuuletusikkunoiden tiivisteet ovat kovalla rasituksella. Jos tiivisteet ovat hapertuneet tai ne ”repsottavat”, ne kannattaa uusia. Sisäpuitteen tiivisteen uusiminen on osakkaan vastuulla, mutta Kotikatu voi tehdä korjauksen erikseen laskutettavana työnä. Pyydä tarjous paikallisesta Kotikadun yksiköstäsi.

    Löydät lisää vinkkejä ja ohjeita lämmitykseen liittyen myös Asukkaan energiansäästövinkit -sivulta.

  • Asuntoni ovi ei sulkeudu kunnolla tai siinä on muuta vikaa. Miten toimin?

    Asunnon ulko-ovien huolto ja kunnossapito ovat taloyhtiön vastuulla ja niissä ilmenevistä vioista on hyvä ilmoittaa suoraan Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön.

    Sisäovien, myös ulko- ja parvekeovien väliovet, huolto- ja kunnossapitovastuu on osakkaalla. Kotikadun huoltoyksikkö tai Catevan korjausrakentamisen ammattilaiset voivat kuitenkin tarvittaessa huolehtia myös näiden ovien korjauksesta ja huollosta, mutta toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset laskutetaan erikseen osakkaalta. Pyydä tarjous työstä paikallisesta Kotikadun yksiköstäsi.

    Jos vuokralla asuva henkilö havaitsee asunnon sisäovissa vikaa, kannattaa asiasta ilmoittaa aina ensin vuokranantajalle korjaustoimenpiteistä sopimista varten.

  • Asensin valaisimen, mutta se ei toimi. Mitä voin tehdä?

    Jos esimerkiksi asunnon kattoon asennettu uusi valaisin ei heti tunnu toimivan, kannattaa koittaa selvittää onko vika valaisimessa vai pistorasiassa. Toisin sanoen valaisinlaitteen toiminnan voi tarkistaa toisessa pistorasiassa (jossa muut valaisimet toimivat) ja pistorasian toiminnan voi koestaa toisella valaisimella.

    Jos vika löytyy pistorasiasta, kuuluu sen korjaaminen taloyhtiön vastuulle. Tällöin asiasta voi ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön, joka ohjaa työpyynnön eteenpäin Catevan sähkömiehelle.

  • Kylpyhuoneen peilikaapissa olevat pistorasiat ja kaapin valaisin eivät toimi. Mitä voin tehdä?

    Kylpyhuonekalusteissa kuten peilikaapeissa on usein sisäänrakennettu vikavirtasuoja, joka voi laueta esimerkiksi virtapiikin seurauksena. Tällöin peilikaapin kiinteät pistorasiat ja valaisin eivät välttämättä toimi. Asukas voi tehdä vikavirtasuojan ”nollaamisen” itse: se tapahtuu painamalla pistorasioiden läheisyydestä löytyvää, usein punaisella tai keltaisella huomiovärillä korostettua painiketta.

    Jos peilikaapin loisteputkivalaisin ei toimi, saattaa vika olla loisteputken käyttöikänsä lopussa olevassa sytyttimessä. Tästä syystä loisteputkityyppisten valaisimien putki ja sytytin on hyvä vaihtaa uusiin aina yhtä aikaa.

  • Asunnossani on sokeritoukkia tai muita tuholaisia. Miten toimin?

    Sokeritoukat ovat suomalaisissa kodeissa ja keittiöissä melko yleinen riesa, ja niiden vähäinen esiintyminen ei edellytä laajamittaisia toimenpiteitä (esim. myrkytys). Jos sokeritoukkia esiintyy vain paikallisesti, kannattaa aluksi siivota keittiön kuiva-ainekaapit ja tappaa toukat kaatamalla kiehuvaa vettä keittiön viemäriin. Veden kaataminen kannattaa toistaa säännöllisesti, alkuun viikoittain ja myöhemmin kuukausittain, kunnes toukkia ei enää esiinny. Jos sokeritoukkia on todella paljon ja niitä esiintyy runsaasti myös taloyhtiön muissa asunnoissa, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle, joka päättää mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymisestä.

    Jos asunnossa esiintyy jotain muita tuholaisia, kuten koiperhosia tai luteita, on asiasta hyvä ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön. Jos tuholaisia on runsaasti ja niitä esiintyy useammassa paikassa, voi asiasta olla suoraan yhteydessä myös taloyhtiön isännöitsijään.

  • Mistä saan apua pyykin- tai astianpesukoneen asennukseen?

    Kodinkoneiden asennukset eivät kuulu asuintalojen kiinteistönhuollon piiriin ja ne ovat käytännössä aina osakkaan/asukkaan omalla vastuulla. Kotikadun huolto voi kuitenkin tarvittaessa asentaa laitteita erikseen laskutettavina töinä. Pyydä tarjous paikallisesta Kotikadun yksiköstäsi.

  • Kenelle ilmoitan palaneesta lampusta rappukäytävässä, ulkona tai yleisissä tiloissa?

    Kaikki talon yleisissä tiloissa ja piha-alueella sijaitsevat valaisimet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön.

  • Kenelle ilmoitan rikkinäisestä valokatkaisijasta rappukäytävässä tai yleisissä tiloissa?

    Kaikki talon yleisissä tiloissa sijaitsevat valokatkaisijat kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön.

  • Talon ulko-ovi ei lukitu kunnolla tai se ei muuten toimi oikein. Kenelle ilmoitan asiasta?

    Talon ulko-ovet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa Kotikadun paikalliseen huoltoyksikköön.