Kun huoltoyhtiön valinta osuu kohdalleen, on asukkaiden hyvä olla kotona

29.03.2021 – Ajankohtaista

Kaikki taloyhtiöt haluavat omiin tarpeisiinsa sopivaa laadukasta kiinteistöhoitopalvelua. Jokaisen taloyhtiön ja isännöitsijän tavoitteena lienee myös se, että asukkaiden asuminen on viihtyisää ja turvallista – heidän on hyvä olla kotona.

Miten huoltoyhtiö voi omalla toiminnallaan tukea isännöitsijän työskentelyä? Ja miten varmistetaan, että palvelu muuttuu tarpeiden mukaan? Me kokosimme tälle sivulle näkökulmia laadukkaasta kiinteistöhuollosta.


Kiinteistöhuollon tarvekartoitus

Asuntojen lukumäärä, piha-alueiden ominaisuudet, asukasprofiili, talotekniset erot – kiinteistöjä ja taloyhtiöitä on monenlaisia ja siksi myös niiden huoltotarpeet eroavat merkittävästi toisistaan. Taloyhtiön hallituksella ja isännöitsijällä on tärkeää olla yhteneväinen näkemys, millaisia huoltopalveluita tarvitaan. Asukkaita ja heidän toiveitaan kannattaa kuunnella ja rakentaa yhdessä toimiva palvelupaketti. Kotikadulla palvelukuvaus ja -sopimuksen sisältö laaditaan yhteistyössä tilaajan kanssa taloyhtiön yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi. Samaan palvelusopimukseen voidaan liittää myös siivous sekä erilaiset pihatyöt.

Perehdy kiinteistöhuoltoyhtiön toimintatapoihin

Osataanko ennakoida huoltotarpeita? Mitä tapahtuu, kun aurauskalusto hajoaa kesken lumipyryn? Entäpä miten lomatuuraukset on mietitty? Toimintatavoista keskusteleminen on hyvä tehdä perusteellisesti. Huoltoyhtiö on paljon vartiana, jolloin resurssikysymykset tai huollon suunnitelmallinen toteuttaminen kannattaa purkaa yhdessä auki. Kotikadun paikallisten yksiköiden tukena on aina naapuriyksikkö, josta niin koneen kun osaavan tekijänkin lainaaminen onnistuu helposti.

Hyvällä kiinteistönhoitoyhtiöllä on aina yksi päämäärä ylitse muiden: pitää huolta asukkaiden turvallisesta ja viihtyisästä asumisesta kellon ja kalenterin ympäri. Miten päivystys toimii ja miten poikkeustilanteet hoidetaan? Päivystystä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, ennen kuin sitä itse kipeästi tarvitsee. Sujuvasti saavutettava päivystäjä ja nopeasti saapuva kiinteistönhoitaja ovat iso apu, kun arjessa sattuu kohdalle kiireellistä toimintaa edellyttävä tilanne.

Muista, että hyvä huolto on aina tilaajan ja toimittajan yhteispeliä; laadukas kiinteistöpalveluyhtiö kuuntelee ja kuulee asiakkaitaan sekä viestii avoimesti ja tehokkaasti toiminnastaan. Yhteydenpidon merkitys on tärkeä – viestien pitää kulkea molempiin suuntiin. Myös jatkuva laaduntarkkailu on tärkeää, se tukee palvelun kehittämistä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Varmistu huoltoyhtiön osaamisesta

Huoltoyhtiön on hyvä olla tekemisissään aina askeleen aikaa edellä. Kunnossapitotarpeiden ennakoiva havainnointi ja kerralla kuntoon -asenne ovat laadukkaan ja luotettavan huoltotoiminnan peruskiviä.

Varmistu myös, että huoltoyhtiö toimii osaavasti kaikissa tilanteissa. Ota kiertelemättä puheeksi esimerkiksi se, miten huoltoyhtiö toimii vesivahingon sattuessa. Mielessä kannattaa pitää myös, että paikallisen, asuinalueen ominaispiirteet tuntevan huoltoyhtiön palvelu on monesti sujuvampaa, nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.

Kun yhden toimittajan kautta voi tilata useita palveluita, on se asukkaalle ja isännöitsijälle kätevämpää. Kotikadulta saa kaikki kiinteistön huoltoon ja ylläpitoon liittyvät palvelut aina kiinteistönhoidosta siivoukseen ja talotekniikan erityspalveluihin asti. Kauttamme onnistuvat myös sähkö- ja putkityöt, remonttihommat sekä vahinkosaneeraukset.

Huomioi aina asukkaat

Huoltopalvelun tavoitettavuus on asukkaille ykkösjuttu. Kannattaa miettiä, minkälaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu ja miten he haluavat asioida huoltoyhtiön kanssa. Nuoremmille digitaalinen asiointi on arkipäivää, hiukan varttuneempien parissa voi olla toisenlaisia tarpeita. Asiointi Kotikadun kanssa onnistuu niin verkossa kuin perinteisemmillä tavoilla puhelimitse tai kivijalkapalvelupisteiden kautta. Meidän asiakaspalvelupisteissä tunnetaan kotitalot ja asuinalueet – asukkaiden on helppo jutella paikallisen asiakaspalvelun kanssa. Vastaukset asukkaan arkisiin pulmiin ja yleisimpiin kysymyksiin löytyy kätevästi myös verkkosivultamme.

Muista vastuullisuustekijät

Vihreät arvot ovat nykyään monella mielessä myös kiinteistöpalvelujen toimittajan valinnassa. Kestävää kehitystä voi tukea esimerkiksi siten, että ostaa palvelut huoltoyhtiöltä, jonka kiinteistönhoitajat työskentelevät pienillä alueilla. Tällöin siirtymät ovat maltillisia eivätkä ne kuormita turhaan ympäristöä. Lisäksi esimerkiksi konekalustoon ja työtehtävissä käytettäviin kemikaaleihin on hyvä kiinnittää huomiota, sillä pitkässä juoksussa ja isoissa volyymeissä niillä on merkittävä vaikutus.

Kotikadun tähtäimessä on lisätä erilaisten biopolttoaineiden sekä sähkön käyttöä voimanlähteenä eri toiminnoissaan jo lyhyellä aikajänteellä. Päästöjä vähennetään niin työkoneiden, kuten ruohonleikkureiden ja lehtipuhaltimien, kuin ajokaluston saralla tiiviissä yhteistyössä niiden valmistajien ja toimittajien kanssa.

Huoltoyhteistyön käynnistys

Näin hyvä huoltoyhteistyö käynnistyy

Tutustu tästä

Kotikadun referenssit

Lue lisää toiminnastamme

Tutustu asiakasreferensseihin

Haluatko jättää meille tarjouspyynnön?

Klikkaa tästä

Jaa artikkeli