Sähkö- ja hybridiautot sekä sähköavusteiset polkupyörät yleistyvät koko ajan myös Suomessa. Latausasemia putkahtelee pikkuhiljaa etenkin kaupunkien keskustoissa sinne ja tänne. Asia puhuttaa parhaillaan myös monissa taloyhtiöissä ja niiden hallituksissa. Kotikatuun kuuluvan kiinteistökorjausyhtiö Catevan toimitusjohtaja Markku Sevónin mukaan nyt on oikea hetki aloittaa latausaseman asennustöiden suunnittelu.
Kevät ja kesä ovat taloyhtiöissä erilaisten pihatöiden aikaa: yhdessä yhtiössä päivitetään istutuksia ja nurmikkoa, toisessa paikassa on tiedossa esimerkiksi hulevesijärjestelmän uudistustyöt. Yhtä kaikki, sulan maan aika on mitä oivallisin hetki nostaa taloyhtiön hallituksen pöydälle myös sähköautojen ja -polkupyörien latauspisteisiin liittyvät asiat.
”Kun latausaseman perustaminen tehdään tai sen perustamiseen lähitulevaisuudessa varaudutaan yhtä aikaa muiden pihatöiden kanssa, voidaan säästää kustannuksissa muun muassa kaivutöiden osalta. Eli kun piha on auki, kannattaa ehdottomasti lisätä kaivantoon mukaan muutama ylimääräinen putki latausasemia ajatellen”, Sevón vinkkaa.
Monta tapaa asentaa
Sähkökäyttöisten ajoneuvojen latauspiste voidaan toteuttaa taloyhtiöön monella eri tavalla. Kaikkein yksinkertaisin ja kustannuksiltaan edullisin tapa on muuntaa osa olemassa olevista autojen lämmitystolpista myös latauskäyttöön soveltuviksi tolpiksi.
”On hyvä pitää mielessä, että auton moottorin lämmittämiseen tarkoitettuja pistoketolppia ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautojen lataamiseen. Uusissa älytolpissa olevien energiamittareiden avulla latauksen kustannukset voidaan kohdentaa oikein ja lataus on muutenkin turvallista ja tarkoituksenmukaista”, Sevón sanoo.
Myös Tukes neuvoo kiinnittämään huomiota turvallisuuteen sähköautojen latauksessa.
Jos taloyhtiössä ilmenee suurempaa ja jatkuvampaa tarvetta sähköautojen lataamiseen, on paras vaihtoehto perustaa latausasema.
”Asemia on saatavilla eri tehoisia ja erilaisille automäärille. Suuritehoisella latausasemalla lataus on huomattavasti nopeampaa ja mutkattomampaa.”
Tarvekartoitus, suunnittelu, toteutus
Käytännössä latauspiste- tai -asemahanke lähtee taloyhtiössä liikkeelle tarvekartoituksesta: hallituksen ja asukkaiden on hyvä miettiä, minkälainen tarve omassa taloyhtiössä on sähköajoneuvojen lataukselle nyt ja esimerkiksi seuraavien kymmenen vuoden aikana.
”Tarvekartoituksen jälkeen tulee selvittää asiantuntijan avustuksella muun muassa kiinteistön sähköverkon huipputeho. Se sanelee tietyt suuntaviivat projektin etenemiselle. Uudemmissa kiinteistöissä on usein paremmat valmiudet latausaseman tai latauspisteiden asentamista ajatellen, mutta kyllä latausmahdollisuus saadaan järjestettyä kaikkiin kiinteistöihin. Modernit latausasemat ovat ominaisuuksiltaan älykkäitä, eli ne osaavat esimerkiksi jakaa latauksesta aiheutuvaa kuormitusta taloyhtiön sähköverkon kapasiteetin ja ladattavien ajoneuvojen lukumäärän mukaan.”
Kun latausaseman perustamista suunnitellaan, nousee keskusteluihin nopeasti myös kustannusten jakautuminen. Sevónin mukaan tilanne on verrattavissa hissiremonttiin.
”Tällaisten hankkeiden kustannukset jaetaan taloyhtiöissä tavallisesti kaikkien osakkaiden kesken, koska taloyhtiö yleensä omistaa myös autopaikat. Yhtiöjärjestys kuitenkin määrittelee asian, eli se pitää ottaa tässä huomioon”, Sevon sanoo.
Kustannuksia pohtiessa kannattaa huomoida Asumisen rahoitus- ja kehityskeskuksen ARAn avustukset sähköautojen latausinfran rakentamiseen.
Kaikenlaisiin kiinteistökorjauksiin erikoistunut Cateva toimittaa taloyhtiöihin niin älytolpat kuin kattavamman palvelun latausasemat. Cateva on osa Kotikatua.
”Jos hallituksen kokouksessa nousee nyt keväällä tämä asia esille ja asukkaiden parissa on tarvetta lataukselle, niin meihin sopii ottaa heti yhteyttä. Me teemme mielellämme tarjouksen erilaisista asennusvaihtoehdoista ja palvelemme avaimet käteen -mallilla”, Sevón lupaa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä tarpeisiisi soveltuva toteutus. Voit myös lukea lisää sähköautojen latauspisteistä tästä.