Kun voi luottaa, niin homma toimii

04.02.2020 – Ajankohtaista

Luottamus ja rehellisyys ovat Kiinteistötahkolan Jiri Lindströmin mukaan toimivan isännöitsijä-huoltoyhteistyön tärkeimpiä kulmakiviä.


Isännöitsijä Jiri Lindström on tehnyt pääkaupunkiseudun Kotikadun kanssa yhteistyötä reilun kolmen vuoden ajan. Ajan saatossa hänelle on tullut tutuksi Kotikadun palvelutarjonta koko komeudessaan. Muun muassa perinteinen kiinteistöhuolto, ulkoalueiden hoitopalvelut ja siivouspalvelut ovat käytössä päivittäin ja monesti on tarvittu myös teknisen kiinteistöhuollon erityisosaamista.

Suuri osa Lindströmin isännöimistä kohteista on 20–70 asunnon uudisrakennuksia, mutta joukkoon mahtuu myös hiukan iäkkäämpiä kiinteistöjä.

– Osa kohteistani on aiemmilta isännöitsijöiltä perittyjä ja osa on tullut hoitooni kilpailutuksen kautta, Jiri kertoo.

Lindström vetää Kiinteistötahkolan uudiskohderyhmää Vantaalla, eli huoltoyhtiön kilpailutukseen liittyvät asiat ovat hänelle tuttuja juttuja. Mutta mitkä asiat painoivat vaakakupissa, kun kumppaniksi valikoitui Kotikatu?

– Toki hinnalla on aina merkitystä joltain osin. Minulle henkilökohtaisesti merkittävä seikka on ollut erityisesti se, että voin puhua ja sanoa heille suoraan ja asia menee heti kerrasta perille. Sama juttu koskee niin aluejohtoa, yksiköiden päälliköitä kuin huoltomiehiäkin. Tässä työssä on tärkeää, että kommunikaatio toimii kaikilla tasoilla.

Lindström kertoo arvostavansa myös ennakoivaa palveluasennetta niin kiinteistönhoidossa kuin siivouksessa.

– Huolto ja isännöinti ovat totta kai yhteistyötä ja osapuolten tulee aina pelata samaan maaliin. Mielestäni huoltoyhtiön on kuitenkin hyvä ottaa se proaktiivinen rooli, eli omatoimisestikin hoitaa ja huolehtia, että kiinteistössä on kaikki kunnossa. Jos huolto tekee aina vain ja ainoastaan ne jutut, jotka isännöitsijä sille ilmoittaa, on tilanteessa parantamisen varaa. Kotikadun kanssa homma on toiminut suurelta osin hienosti, Jiri kiittää.

Saumaton yhteistyö myös asiakkaan etu

Molemminpuolinen luottamus rakentuu Lindströmin mukaan rehellisyydestä ja suorapuheisuudesta. Hän on tyytyväinen Kotikadun tapaan kantaa vastuuta.

– Kotikadun kanssa olen aina voinut luottaa siihen, että he ovat minun suuntaani suorapuheisia. Virheitä sattuu ihan kaikille ja joskus saattaa kiireessä unohtua hoitaa joku juttu. Hyvässä yhteistyössä näitäkään asioita ei edes yritetä peitellä, vaan asiat voidaan sanoa kuten ne ovat.

Lindströmin mukaan saumattomasti toimiva isännöinti-huoltoyhteistyö vaikuttaa viimekädessä aina myös asukkaan saamaan palvelukokemukseen.

– Kun voin huolettomasti ja luottavaisin mielin välittää esimerkiksi asukkaalta saamani huoltopyynnön suoraan Kotikadun paikalliseen yksikköön tutulle yhteysihmiselle, siitä on iso etu. Huolto ottaa hommasta heti kopin ja asiakas saa välittömästi sen fiiliksen, että häntä kuunnellaan ja palvellaan, Lindström summaa.

Jaa artikkeli