Laadukas palvelu syntyy yhteistyönä

15.08.2021 – Ajankohtaista

Oulussa muutokset eivät tahtia hidasta – päinvastoin. Kun Kotikatu Oulu sai reilu vuosi sitten riveihinsä Talkkaripalvelut Vaaralan, hyvät käytännöt napattiin käyttöön. Samalla saatiin lisää resursseja asiakkaiden palveluun. Viimeisimpänä uudistuksena Meranti Siivouspalveluista ja Kiinteistöhoito Jurvelinista tuli osa Kotikatua –  ja osaamista tuli taloon taas runsain mitoin! Meranti ja Jurvelin jatkavat toimintaansa omilla nimillään ja saman tutun henkilöstön voimin.


– Olemme saaneet parannettua toimintaamme yhdistämällä toimintatapojamme, toteavat muun muassa asiakaspalvelussa työskentelevät Saila Runtti ja Niina Vaarala yhdestä suusta.

– Saimme Talkkaripalvelut Vaaralasta hyviä käytäntöjä esimerkiksi asuntotarkastuksiin, jotka hoituvat nyt entistäkin sujuvammalla otteella. Yhdistymisen tuomat edut näkyvät asiakkaille palvelun laadun paranemisena, ja toki kehitämme toimintojamme jatkossakin, iloitsee Saila.

Kiinteistöhuoltoa kolmesta toimipisteestä

Monipuolinen palvelukokonaisuus on asiakkaiden saatavilla tutulta toimijalta. Kiinteistöhuollon, siivouksen ja puutarhapalveluiden lisäksi käytössä on koneenkuljettajia sekä sähkö- ja LVI-asentajia.

– Voimme tarjota asiakkaillemme laajempaa palvelukokonaisuutta siivouksen ja kiinteistöhuollon lisäksi, muun muassa pienimuotoisia maanrakennustöitä piha-alueilla ja huoneistojen remontteja märkätilasertifikaatteja noudattaen, kertoo Niina.

Kotikadun työntekijät toimivat kolmesta toimipisteestä käsin. Asiakaspalvelu on keskittynyt Toppilaan, ja kaksi muuta huoltotupaa sijaitsevat Ruskossa ja Rajakylässä.

– Vastaamme Toppilassa kaikesta kiinteistöhuollon asiakaspalveluun liittyvästä. Huoltotyöt kirjataan järjestelmään, josta ne näkyvät reaaliaikaisesti kiinteistönhoitajalle. Tarvittaessa yhteydenotot käännetään työnjohtoon, yksikönpäällikölle tai aluejohtajalle, kertoo Niina.

– Oli sitten kyseessä nurmikonleikkuu, auraus tai vesikalustekorjaus, matka kohteisiin on lyhyempi, kun liikkeelle lähdetään sijainnin mukaan lähimmältä huoltotuvalta. Kolme toimipaikkaa turvaavat myös toimintaa korona-aikana. Mahdollinen karanteeni yhdessä huoltotuvassa ei estä kahta muuta toimimasta, toteaa Saila.

Valtakunnallinen mutta paikallinen

Useammasta toimijasta muodostunut kokonaisuus on toki suurempi, mutta kuitenkin tuttu ja paikallinen. Samat ihmiset tervehtivät edelleen yhtä lailla taloyhtiön pihalla kuin vaikkapa asiakaspalaverissa. Teemu Runtti jatkaa edelleen Kotikadun aluejohtajana ja Tero Vaarala toimii Kotikadulla yksikönpäällikkönä.

– Meidän väki tunnetaan Oulussa. Toisaalta taas Kotikadun valtakunnallisuus tuo toimintaan paljon helppoutta ja etuja. Meillä on oma it-tuki, johon voi tarvittaessa soittaa ja esimerkiksi palkanlaskenta tehdään keskitetysti koko maassa, Saila sanoo.

– Olen itse ollut aina asiakaspalvelutyössä, koska haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä. Työt ovat monipuolisia ja joka päivä tulee uutta opittavaa. Keskinäistä yhteistyötä tarvitaan paljon, ja asiakas on aina tärkein, kertoo Niina.

– Saimme hiljattain uuden työnhallintajärjestelmän, johon voi kirjata entistä yksityiskohtaisempaa tietoa, kertoo Niina.

– Asiakkaiden toiveet ja tarpeet on helpompi huomioida, kun järjestelmästä näkee suoraan vaikkapa taloyhtiön sopimuksen tarkemmat tiedot. Myös käyttökatkoksia tulee olemaan vähemmän ja palvelun laatu paranee monesta kohtaa, iloitsee Saila.

Jaa artikkeli