Kh-Kiinteistöpalvelut vahvistaa palveluitaan Jyväskylässä

Kh-Kiinteistöpalvelut on hankkinut Vaajakosken Kiinteistöhuolto Oy:n liiketoiminnan 1.12.2018.

”Vaajakosken Kiinteistöhuolto on hyvin hoidettu yritys ja on hienoa saada heidät vahvistamaan Jyväskylän paikallisyhtiömme toimintaa,” toteaa Kh-Kiinteistöpalveluiden aluejohtaja Mikko Mäkikyrö.

Koko Vaajakosken Kiinteistöhuollon henkilökunta jatkaa kaupan jälkeen yhtiön palveluksessa. ”Tutut tekijät jatkavat ja varmistavat, että työt tehdään kuten aikaisemminkin ripeästi, ammattitaidolla ja laadukkaasti,” jatkaa Mäkikyrö.

Vaajakosken Kiinteistöhuolto yhdistyy Kh-Kiinteistöpalveluiden paikallisyhtiön Jyväskylän Kiinteistöhuollon kanssa. Toiminnasta vastaa toimitusjohtaja Juha Lahtinen. ”Toiminnassamme yhdistyvät pienen paikallisen yrityksen vahvuudet ja suuren yrityksen edut,” toteaa Lahtinen.

Lisätietoja antavat:

Mikko Mäkikyrö, aluejohtaja, 040 754 8847, mikko.makikyro@kh-kiinteistopalvelut.fi
Osmo Häkkinen, työnjohtaja, 0400 541 509
Juha Lahtinen, toimitusjohtaja, 050 434 2870, juha.lahtinen@kh-kiinteistöpalvelut.fi

Jyväskylän Kiinteistöhuolto sulautui osaksi TL-Maintia

Jyväskylän Kiinteistöhuolto Oy sulautui osaksi TL-Maint Oy:tä 30.4.2019. TL-Maint perustettiin vuonna 2002 ja lokakuun lopusta 2018 alkaen yhtiö on ollut osa Kotikatua.

Sulautuminen ei tuo muutosta palveluihimme, niitä tuottavat edelleen tutut tekijät. Sulautumisella ei ole vaikutusta asiakassopimustemme sisältöön eikä sopimuksia tarvitse sulautumisen johdosta päivittää, vaan ne jatkuvat entisin ehdoin vastaanottavassa yhtiössä TL-Maint Oy:ssä.

Jyväskylän Kiinteistöhuollon asiakkaita ja taloyhtiöiden asukkaita on tiedotettu muutoksesta. Uudet yhteystietomme löydät täältä.

Lisätietoja:
Arttu Ojala, aluejohtaja, 020 762 2483, arttu.ojala@tlmaint.fi
Mikko Mäkikyrö, operatiivinen johtaja, 010 270 8026, mikko.makikyro@kotikatu.fi

 

Kotikatulaisten kuulumisia Oulusta

Kiinteistönhoitaja Anssi Mettovaaran vastuulla on asuinkerrostalokohteita Oulun Kaijonharjussa. Huoltotöiden lisäksi hänen tehtäviinsä kuuluu myös hiekoittamista, auraamista ja muita konetöitä.


– Teen asuntoihin huollot. Korjailen vessanpöntöt, lavuaarit ja hanat. Tarvittaessa soitan paikalle meidän putkimiehen, Mettovaara kertoo.

Normaali päivä koostuu aamukierroksesta ja huoltotöistä. Säännöllinen kiinteistöjen huoltaminen ylläpitää niiden arvoa, kun huomaamme puutteet. Suurin osa asukkaista on jo Mettovaaralle tuttuja. Välillä hän on päivystysvuorossa yöllä. Työkalut ovat aina kunnossa ja valmiina autossa.

– Aukaisen tietysti myös ovia avaimensa kadottaneille. Kerran asukkaalta meni avain roskapussin mukana Molok-jäteastiaan. Sieltä sitä sitten ongin pohjalta, Mettovaara nauraa.

Kaikkea mahdollista tulee vastaan. Välillä päästetään ambulanssi, poliisi tai palokunta sisälle, sairauskohtauksen tai vaikka autotalliin tulvivan veden takia.

– Jos lattialla on metri vettä, siinä kohtaa ei lähdetä vaihtamaan uusien asukkaiden nimiä seinään. Ensin selvitetään, että kuinka akuutti asia on, ja mennään tärkeysjärjestyksessä. Tämä on antoisa ja ihmisläheinen ammatti.

Kotikatu ja Avain Yhtiöt solmivat valtakunnallisen yhteistyösopimuksen

Kotikadun toimitusjohtaja Jussi Niemelä, Avain Yhtiöiden kiinteistöjohtaja Jan Bertills ja Kotikadun liiketoimintajohtaja Otto Tarkiainen


Avain Yhtiöt kilpailutti kiinteistönhoidon reilussa puolessa omistamissaan asuinkiinteistöissä laadun ja asukaskokemuksen parantamiseksi. Samalla haluttiin keskittää hankintaa ja etsiä monipuolinen palvelukumppani kiinteistöjen ylläpitoon. Tarjouskilpailun jälkeen neuvottelut etenivät syksyn aikana useamman palvelutuottajan kanssa ja loppusuoralla Kotikatu osoittautui mieluisaksi kumppaniksi suurimmassa osassa asuinkiinteistöjä.

”Meillä Avain asunnoilla oli ennestään hyvä mielikuva Kotikadusta ja kokemusta heidän työnsä jäljestä. Voimakkaasta kasvuvauhdista ja yritysostoista huolimatta heillä on ollut kyky pitää kiinni sovitusta ja tuottaa varsin tasalaatuista alueellista palvelua rennolla otteella ja asiakaspalvelusta tinkimättä,” kertoo Avain Yhtiöiden kiinteistöjohtaja Jan Bertills. ”Meillä on kiinteistöjä ympäri Suomen ja meille oli tärkeää löytää kumppanit, jotka myös pystyvät hoitamaan kohteita valtakunnallisesti,” Jan jatkaa.

”Paikallinen palvelumme tarkoittaa lyhyitä siirtymiä kohteiden välillä ja nopeaa reagointia palvelupyyntöihin,” kertoo Kotikadun vahvuuksia asiakkuusjohtaja Ilkka Laitinen. Ilkan tehtävänä yhteistyössä Avain Yhtiöiden kanssa on olla linkkinä kotikatulaisten ja isännöitsijöiden välillä. ”On tärkeää, että kokonaisuus on hallussa yhdellä henkilöllä, jolloin tavoitteiden toteutumista voidaan seurata paremmin ja toimintamalleja on helpompi kehittää yhteistyössä asiakkaan kanssa,” jatkaa Ilkka.

”Yhteistyömme on alkanut hienosti ja odotankin jo mielenkiinnolla tuloksia ensi kevään asukastyytyväisyysmittauksestamme. Asukkaiden palaute kehittää toimintaa ja kertoo, miten on onnistuttu luomaan viihtyisät asuinolosuhteet ja toisaalta missä on parannettavaa,” Jan toteaa.

Avain Yhtiöiden omistuksessa on yli 8 500 asumisoikeus-, vuokra- ja palvelukotiasuntoa, joissa asuu yhteensä reilut 16 000 asukasta. Rakenteilla on yli 1300 asuntoa. Kotikadun hoidossa on lähes 150 Avain Yhtiöiden 310:stä asuinkiinteistöstä. Yhteistyötä tehdään Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Tuusulassa, Keravalla, Järvenpäässä, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Sopimus pitää sisällään teknisen kiinteistöhuollon, ulkoalueiden hoidon sekä siivouspalvelut.

Toimimme normaalisti poikkeustilanteesta huolimatta

Kiinteistöpalveluiden valinta

Teemme voitavamme koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ja varmistaaksemme henkilökuntamme työturvallisuuden. Ennakoimme poikkeustilanteen vaikutusta toimintaamme joka päivä kokoontuvassa valmiusryhmässä. Kiinnitämme erityistä huomiota työntekijöidemme työturvallisuuteen ja huolellisiin ohjeistuksiin.

Esimiehemme ovat tottuneet normaalioloissakin reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Pystymme siirtämään henkilöstöä joustavasti yksiköistämme toiseen, joten mahdollinen henkilöstövaje voidaan paikata. Hallituksen määräykset vaikuttavat kaikkien arkeen ja perheissä on varmasti haasteita etenkin lastenhoidon järjestämisessä.

”Me haluamme varmistaa työntekijöidemme toimeentulon, arjen sujuvuuden sekä asiakassopimuksiemme velvoitteet, joten olemme ratkaisseet tilannetta ottamalla käyttöön joustavat työaikaratkaisut. Tarjoamme henkilöstöllemme mahdollisuuden lyhennettyyn työaikaan tai työvuoron siirtoon eri aikaan, niin että perheillä on tässä haastavassa tilanteessa enemmän liikkumavaraa,” kertoo toimitusjohtaja Jussi Niemelä.

”Tilanne vaatii joustoa ja yhteistyötä kaikkien osapuolten välillä. Tiedän entuudestaan, että meillä on kykyä ratkoa arjen haasteet luovasti ja asiakasystävällisesti. Lisäksi matala organisaatiomme mahdollistaa hyvien käytäntöjen käyttöönoton ripeästi,” Jussi jatkaa.

Tehostettu siivous ja tieto erityistarpeista auttaa

Aikaa tullaan viettämään nyt entistä enemmän kodeissa, jolloin sekä kiinteistöhuollon että siivouksen palveluiden tarve voi kasvaa. Kiinnitämme normaalissakin ylläpitosiivouksessa huomiota kosketuspintojen puhtauteen ja autamme mielellämme, mikäli tiloissa halutaan tehdä tehostettua siivousta. Päivystyksemme palvelee tutusti 24/7 ja kiireelliset työt suoritetaan varmalla otteella.

”Olemme siirtäneet suuren osan päivystyspuheluiden vastaanottamisesta omaan palvelukeskukseemme Lyhtyyn. Näin varmistamme palvelun laadun ja pystymme itse vaikuttamaan nopeasti esimerkiksi puheluiden jonotusaikoihin – kiiretilanteessa puhelimessa odottaminen ei palvele ketään,” toteaa Jussi.

Ilmoitathan meille huoltopyynnön yhteydessä, jos työn suorittamisessa on tarpeen ottaa huomioon erityistoimenpiteitä, kuten esimerkiksi henkilökuntamme suojautuminen, tiettyjen tilojen välttäminen tai riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden kontaktoinnin välttäminen. Tieto auttaa meitä suojelemaan omaa henkilökuntaamme mahdolliselta altistumiselta, jos tiloihin on tarpeen tulla kiireellisiä huoltotöitä tekemään, eikä huoltotyötä voida siirtää toiseen ajankohtaan. Emme säilytä tietoa sen pidempää aikaa, kuin mikä on tarpeen huoneiston huoltokäynnin hoitamiseksi. Kotikatu ei kerää eikä tallenna tai muutoinkaan käsittele yksittäisten henkilöiden terveystietoja, kuten esimerkiksi tietoa henkilön koronavirustartunnasta tai sairaudesta.

Saat lisätietoja omalta yhteyshenkilöltäsi. Katso paikalliset yhteystietomme ja ota yhteyttä!

Kerromme mielellämme, miten tehostetulla siivouksella voidaan ehkäistä virusten leviämistä, pyydä tarjous!

Lue vielä tästä, miten olemme varautuneet koronaviruksen aiheuttamiin poikkeustilanteisiin.

Mutkatonta yhteistyötä porilaiseen tapaan

Kotikatu Porin kiinteistönhoitajilla ei mene sormi suuhun, oli kyseessä sitten haljennut vessanpönttö tai asuinhuoneiston märkätilan katselmus yhdessä isännöitsijän kanssa.


Liiketiloista Lidliin, Halpahallista asuinhuoneistoon. Kiinteistönhoitaja Vesa Saukko poistaa roskat, putsaa oviaukkojen edustat ja käyttää sujuvasti niin lehtipuhallinta kuin haravaa.

– Asiakkaat tekevät netin kautta tai soittamalla vikailmoituksen, ja osalla on minulle suora puhelinnumero. Esimerkiksi vuonna 1986 rakennettu As Oy Porin Länsipuisto 25 on tuttu isännöitsijää myöten ja yhteistyö sujuu mainiosti, Saukko kertoo.

Isännöitsijä Maria Sippola Sakipa Oy Isännöinnistä yhtyy mielipiteeseen. Sippolalla on Länsipuiston lisäksi parikymmentä erilaista kiinteistöä vastuullaan.

– Avoimuus, luottamus ja rehellisyys ovat yhteistyössä tärkeitä. Meillä on yhteinen tavoite, eli se että palvellaan mahdollisimman hyvin taloyhtiötä ja sen asukkaita sekä osakkaita, Sippola sanoo.

Saukko on työskennellyt alalla vasta muutaman vuoden. Vaihtelevat työt ja neljä vuodenaikaa pitävät työn mielenkiintoisena, samoin kuin erilaiset koneet ja tekniikat. Vastuuta hän kantaa yhtä lailla taidoista, turvallisuudesta kuin tyytyväisyydestä.

– Oma suhtautuminen asioihin ja tilanteisiin vaikuttaa asiakkaan kokemukseen. Itse kuuntelen tarkasti mikä tilanne on ja kerron minkälaisiin toimiin ryhdytään. Uutta opittavaa tulee edelleen joka viikko.

Opittavaa riittää myös isännöintiuransa alkutaipaleella olevalla Sippolalla. Tietotaitoa on  kartuttanut myös mutkaton yhteistyö kiinteistöhuollon kanssa.

– Odotan yhteistyökykyä, motivaatiota sekä vahvaa sitoutumista yhteiseen tekemiseen, ja sitä olen myös saanut. Jos jotain on sovittu ja aikataulutettu, se myös pitää. Olen erittäin tyytyväinen kiinteistöhuollon työpanokseen. Hyväntuulisten ja ystävällisten ihmisten kanssa on helppo  keskustella.

Viherkehä osaksi Kotikatua

Viherkehän Minna Keskitalo satsaa tulevaisuuteen


Kotikatu Group Oy on hankkinut Uudellamaalla toimivan Viherkehä Oy:n osakekannan.

– Pidän tärkeänä toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja sen varmistaakseni Viherkehä liittyy osaksi Kotikatua. Yhteistyössä pystymme huomattavasti helpommin panostamaan esimerkiksi tehokkaampiin työmenetelmiin tai ekologiseen kalustoon ja välineisiin. Tekemisemme jatkuu kuten tähänkin asti, nimi ja yritysilme säilyvät ennallaan ja itse jatkan työskentelyä tuttuun tapaan, sanoo Viherkehän Minna Keskitalo.

– Haluamme panostaa viherpalveluosaamiseemme ja Minna tiimeineen tuo siihen erittäin hyvän lisän. Uskon, että yhdistämällä voimamme asiakkaamme hyötyvät: kun ammattilaiset pääsevät jakaman hyviä käytäntöjä ja ideoimaan toteutettavia töitä laajemmalla porukalla, lopputulos paranee, toteaa Kotikadun operatiivinen johtaja Sakari Pietilä.

Viherkehä toimii jatkossa osana Kotikatua jatkaen toimintaansa omalla nimellään ja yritysilmeellään. Tässä vaiheessa kaikki yhteystiedot säilyvät ennallaan ja löydät ne täältä.

Lisätietoja:
Sakari Pietilä, operatiivinen johtaja Kotikatu, 050 385 1138
Minna Keskitalo, toimitusjohtaja Viherkehä, 040 833 5880

Koeajossa uuden sukupolven hybridiruohonleikkuri

Hybriditeknologia avaa vihreitä kehitysmahdollisuuksia kiinteistöhuollon kesäsesonkiin. Uudenlaisen ruohonleikkurin avulla voidaan vähentää polttoaineen kulutusta jopa 30 prosenttia ja tehostaa samalla leikkuutyön tekemistä. Kuvassa hybridiruohonleikkurin äärellä kiinteistönhoitaja Jouko Soukola sekä RL-Traktorikone Oy:n Fredrik Holmqvist.


Hybridit ovat useimmille meistä tuttu juttu niin autoista kuin fillareistakin. Nyt poltto- ja sähkömoottoriteknologiaa yhdistävät uutuudet tekevät tuloaan myös suurempiin päältäajettaviin ruohonleikkureihin. Kotikatu koeajoi ensimmäisenä Suomessa Husqvarna P535HX -etuleikkurin, joka osoittautui ensituntumalta olevan varsin soiva peli. Hybridileikkuri oli koeajossa Kotikatu Jokilaaksossa.

Uudenlaisessa Hybrid rider -leikkurissa on päävoimanlähteenä 17,8 kW:n dieselmoottori, joka on höystetty sähköisellä ajovoimansiirrolla. Kun leikkurilla siirrytään nurmialueelta toiselle, toimii laite sähköllä. Fiksu koneisto kerää energiaa takaisin myös jarrutusvoimasta. Kuin leikkurilla leikataan ruohoa, voimanlähteeksi vaihtuu polttomoottori ja moottorin käydessä akut latautuvat. Jos leikkuri tarvitsee leikkuutyön aikana lisävoimia esimerkiksi leikattaessa ylämäkeä, sähkömoottori tulee avuksi ja laite suoriutuu tällä tavalla kuormituspiikistä paremmin ja sen tuottavuus kasvaa. Kun leikkurilla leikataan ruohoa, kone lataa akkujaan eli käytännössä suurimman osan koneen käyttöajasta. Tämä taas tarkoittaa, että akuissa on aina käyttövoimaa silloin kuin sitä tarvitaan – leikkuri on itselataava hybridi.

Ensikokemukset vakuuttavat

– Käytännössä uusi hybridi voi tehdä kaiken liikkumisen sähkömoottoreilla ilman hiilipäästöjä tai meluhaittoja. Akun kapasiteetti riittää noin 50 minuutin ajoon tai työhön lisälaitteiden kanssa, jotka eivät vaadi voiman ulosottoa lisälaiteakselilta. Hybridi mahdollistaa jopa 30 prosentin polttoaineen säästön, kun leikkuri ladataan käyttöjaksojen ulkopuolella, Kotikatu Jokilaakson työnjohtaja Samuli Palonen kertoo.

Uudenlaiseen teknologiaan pohjautuvan leikkurin tuomat hyödyt käytännön leikkuutyöhön ovat selvät: koska sähkömoottorit tekevät ajotyön, eikä polttomoottorin tehoja tarvitse jakaa ajomoottoreille, voidaan leikkurin lisälaiteakselille siirtää enemmän tehoja.

– Tämä mahdollistaa sen, että leikkuri voidaan varustaa suuremmalla, jopa 180 senttisellä leikkuulaitteella. Leikkuuala kasvaa samalla ajonopeudella työskenneltäessä ja isoissa pinta-aloissa jopa 16 prosenttia. Edestakaisia leikkuukertoja tulee vähemmän ja tekeminen tehostuu yhtä kaikki. Uusi leikkuri vastaa hyvin arvojamme koskien ympäristövastuullisuutta ja kestävää kehitystä. On ollut hienoa päästä testaamaan uutta leikkuria ensimmäisenä Suomessa, kerätä kokemuksia ja antaa palautetta valmistajalle, Samuli tiivistää.

Työkoneiden sähköistämistä koskevia kehityshankkeita toteutetaan Kotikadulla yhdessä tunnettujen laatutoimittajien, muun muassa Husqvarnan ja Stihlin kanssa. Pienet akkukäyttöiset koneet kuten lehtipuhaltimet ja pensasleikkurit ovat jo nyt järkevän hintaisia ja niiden käyttökapasiteetti on riittävää myös ammattikäyttöön.

– Meillä on paljon sähkökoneita käytössä ja lisää hankitaan kun vanhaa välineistöä uusitaan. Akkukäyttöiset ruohonleikkurit, pensasleikkurit, lehtipuhaltimet ja muut pienkoneet aiheuttavat vähemmän melua, pölyä ja käryä, mistä olemme saaneet kiitosta niin asukkailta kuin työntekijöiltäkin. Myös helppokäyttöisyydestä on tullut kehuja erityisesti kesätyöntekijöittemme suusta, kertoo kalusto- ja hankintajohtaja Mika Uusi-Simola.

Tutustu Kotikatu Jokilaaksoon tästä.

Tarvitsetko paikallista ja laadukasta kiinteistöhuoltopalvelua? Katso paikallisyksikkömme yhteystiedot tästä ja kysy meiltä lisää!

Annetaan kurtturuusuille kyytiä

Vuosikymmeniä erittäin yleisesti käytetty kurtturuusu on kansallisesti haitallinen vieraslaji, joka tulee hävittää Suomesta. Kurtturuusun hävittämisessä tulee kiire, sillä se pitää saada poistettua pihoilta, puistoista ja katujen varsilta 1.6.2022 mennessä. Vastuu hävitystyöstä on tontin, pihan tai maa-alan omistajalla.


Joka puolelle levinnyt terhakka, niittämistä ja talvea hyvin kestävä pensas on luokiteltu valtioneuvoston asetuksella haitalliseksi vieraslajiksi, jota ei saa kasvattaa yksityispihoissakaan kesäkuusta 2022 alkaen. Ulkomailta hyvien ominaisuuksiensa vuoksi tuotu laji on menestynyt Suomessa liian hanakasti vieden tilaa ja tukahduttaen alkuperäisiä kasvejamme sekä luonnon monimuotoisuutta.

Tunnista ja hävitä

Tavallisesti ongelmana on kurtturuusun sekoittuminen sen yhä sallittuihin hybridi- ja alalajikkeisiin tai orjanruusuihin. Tunnistusvinkkejä on tarjolla netin täydeltä, yksi niistä on kukka: kurtturuusulla kukat ovat isoja ja yksikerroksisia, väriltään fuksian- ja vaaleanpunaisia tai valkoisia. Jos taas kukka on monikerroksinen ja lehtiä paljon, on kyse mitä ilmeisimmin muusta ruusulajikkeesta. Poistettavan kasvin tunnistaminen on tärkeää, koska Suomessa kasvaa monia ruusulajeja, jotka eivät aiheuta hankaluuksia alkuperäiselle kasvistolle eikä niitä näin ollen ole syytä hävittää. Jos epäröit kurtturuusun tunnistamista, kysy meiltä.

Suunnitellaan uutta

Kurtturuusun poistamisessa ei ole oikotietä onneen, vaan se ottaa sekä aikaa että sitkeyttä. Kasvi on hävitettävä juurineen mekaanisesti kaivamalla joko lapiolla tai kaivinkoneella alueen koosta riippuen. Jos maahan jää pienikin pätkä juurta, puskee ruusu vesaa aina uudestaan. Pihan pahiksella ei myöskään ole mitään asiaa kotikompostiin tai taloyhtiön biojätteeseen. Kasvi kaikkine osineen tulee pakata säkkeihin ja toimittaa jätteenkäsittelyasemalle, jossa se hävitetään asianmukaisesti. Urakan arvioinnissa kannattaa käyttää ammattilaisen apua etenkin, jos käsiteltävää pinta-alaa on paljon.

Entä mitä tilalle? Kurtturuusu on saattanut kattaa isojakin alueita pihapiiristä ja sen poistaminen voi jättää jälkeensä avaran tilan. Kurtturuusun poisto saattaa olla hyvä sysäys koko pihan uudelleen suunnitteluun ja tilan käyttötarkoituksen miettimiseen. Kotikadun puutarhureilla ja pihasuunnittelijoilla on useita vaihtoehtoja vapautuvan tilan täyttämiseksi, joten kysy meiltä lisää.

Kaipaatko ammattiviherpeukaloa apuun kurtturuusun kanssa, ajankohtaisia istutusvinkkejä tai helpotusta taloyhtiön pihan syystöihin? Ole yhteydessä omaan huoltoyksikköösi tai jätä meille tarjouspyyntö – me käärimme hihat! Muistathan, että syksyllä ennakoidaan jo ensi kesän kukinta sillä kukkasipuleiden ja kunnostustöiden aika alkaa nyt.